Loslaten om plaats te maken

Ze had een concrete situatie die ze inbracht bij de boost-opstellingen-dag voor zzp-ers. Ze wil de prijs voor bepaalde diensten die ze levert met meer dan 30% verhogen. Maar ze durft niet goed. Eigenlijk vraagt ze om lef. Durf. Moed.

Was het maar zo eenvoudig.

Er zitten namelijk nog wat laagjes die tevreden knorren en af en toe roepen dat er ‘absoluut niets veranderd hoeft te worden hoor!’ Lekker veilig, zo’n beschermlaagjesgroep die grotendeels bestaat uit de alles-bij–het-oude-laten nostalgie. Dan kan ‘ons’ niets gebeuren.

Ze voelt dat de tijd rijp is. Aan alle kanten knaagt die inmiddels te lage prijs die ze nog steeds vraagt. Ze is er uit gegroeid: ervaring en (bij)scholing moeten evenredig stijgen met haar prijs, logisch gezien. En nogal wiedes dat ze overvol zit en zich te pletter werkt. Met een te lage prijs en een uitstekende kwaliteit krijg je de tent makkelijk vol. Tot wachtlijsten aan toe.

“Loslaten om plaats te maken” verder lezen

2e deel ‘De succesvolle vakvrouw. Aan de buitenkant.’

Het eerste deel lees je hier: https://dealchemievanhetondernemen.nl/index.php/2019/03/26/de-succesvolle-vakvrouw-aan-de-buitenkant/

De helikopterview

Om verder te kunnen, fileren we de to-do-bult. We plukken elke taak uit de kluwen en leggen hem op een blanco blad. Tot alle draden op zijn en gepositioneerd. Los van elkaar, maar zo samen te voegen. De overlap is het verbindende hart van haar bedrijven. De een kan niet zonder de ander, teveel van het een gaat ten koste van het andere. “2e deel ‘De succesvolle vakvrouw. Aan de buitenkant.’” verder lezen

De succesvolle vakvrouw. Aan de buitenkant.

Deel één.

Ze komt met een ogenschijnlijk gemakkelijke hulpvraag bij mij. Of ik haar kan helpen met de content van haar websites, ze heeft twee bedrijven die elkaar prachtig aanvullen. Een sprankelende vakvrouw, letterlijk en figuurlijk.

De teksten, de foto’s, maar vooral de verbinding tussen deze twee, hoe gaan we dat aanpakken? Waar zit de overlap? Waar zitten de verschillen? Waar moet de content over gaan? Het is nu chaos, hoe gaan we hier structuur in brengen.

We begonnen met de oppervlakkigheid der dingen, maar al gauw duiken we de diepte in. Daar liggen de antwoorden, de belemmeringen, de angsten. Daar gaan we het zoeken. Hoezo? Het gaat toch alleen maar over de inrichting van haar websites? Precies. De uitstraling van haar website is ook haar eigen uitstraling. Zij is haar bedrijf. Is het niet congruent, dan zal er minder vertrouwen zijn van haar klant die haarfijn aanvoelt dat er iets niet klopt. Als een website (het eerste contact vaak) in alle opzichten goed voelt voor een potentiele klant, dan zal deze voor haar kiezen. Intuïtief.

“De succesvolle vakvrouw. Aan de buitenkant.” verder lezen

Boost je werk of je bedrijf in 1 dag met opstellingen, op 15 april 2020

De golven zijn de dagen
De dagen van het jaar
En het lijkt of zij vertellen
Hoe het ons vergaat

Maar de onderstroom
Die niemand ziet
Bepaalt de richting
Op elk gebied

Stef Bos

Je kent het vast. Je zwemt in zee en ineens voel je een koude stroom. Of je wordt meegezogen in een soort kolk. Bij oostenwind voert de onderstroom jou veilig landinwaarts. Bij westenwind duwt deze je juist verder weg de zee in.

Misschien zwem jij al te lang in de westenwind. Ben je constant bezig om tegen je natuurlijke stroom in te ploeteren. Een uitputtingsslag. Waarom doe je dat eigenlijk? Omdat de oppervlakte comfortabel is. Het kabbelt. Maar je merkt dat je geen meter verder komt. Je hebt een richting nodig.

Jouw onderstroom weet precies de weg.

Die bepaalt de richting op elk gebied, dus ook die van jouw looppaan of je bedrijf. Maar: waar moet je het dan zoeken?

Een van de meest snelle en krachtige vormen om tot de kern te komen bij wat er stokt of mist, is opstellingen. Letterlijk met beide voeten op de vloer jou als ondernemer of werknemer te laten kijken naar je eigen deel in het geheel.

De vraagstukken die langs komen zijn vaak universeel en herkenbaar voor iedereen. Je krijgt dus de hele dag input en ideeën. Je wisselt met elkaar uit en er ontstaan prachtige verbindingen.

Op deze dag krijg je zoveel aangereikt, je zult versteld staan. Je komt meteen tot de kern. Je hebt direct resultaat. Je kunt vanaf dit punt verder.

Durf jij jouw onderstroom te onderzoeken?

Deze dag is niet zweverig. Jij en je bedrijf, daar gaat het om. Je mede-cursisten vertegenwoordigen je bedrijf, je toekomst, je valkuilen, je verleden, je heden, je angst, je doel: wat jij kiest.

Wie zijn wij?

Ineke Geertsema
Ineke heeft een praktische, nuchtere aanpak. Haar vragen brengen je in no-time tot de kern. Zij beweegt moeiteloos mee en haar jarenlange ervaring voel je tot in je vezels.
Ineke heeft met haar partner Boudewijn Latitude-opleidingen groot gemaakt. Ineke weet als geen ander hoe het is om te worstelen met je bedrijf. Ook Ineke is vanaf 0 begonnen. Zie www.latitudeopleidingen.nl

Marian Nissink
Is een geboren ondernemer. Heeft bedrijven opgezet, tot een succes gemaakt en daarna verkocht. Heeft haar makelaardij-carrière aan de wilgen gehangen om van haar grootste passies haar werk te maken: schrijven en ondernemen. Marian helpt ondernemers daar waar het wringt. Zij geeft on- en offline schrijfcursussen en workshops. Marian woont in Portugal. Zie www.dealchemievanhetschrijven.nl en www.dealchemievanhetleven.nl

Wanneer: 15 april 2020 a.s. van 10 tot 17 uur.

Waar: Edanz te Groningen

We werken met maximaal tien deelnemers om de kwaliteit en persoonlijke aandacht te waarborgen.

Kosten: 89 euro ex btw. Dit is inclusief lunch, koffie en thee en zo.

Het boek ‘De alchemie van het ondernemen’ van Marian krijg je cadeau (www.dealchemievanhetondernemen.nl). Heb je vragen of wil je je opgeven? Stuur een mail naar ineke@latitudeopleidingen.nl of marian@dealchemievanhetleven.nl

Netwerken op z’n Portugees.

Netwerken op z’n Portugees.

Vandaag sprak ik Julieta, een dame die het onderwijs vaarwel zegde en een bedrijf gaat beginnen. Mooi hoe dat gaat hier in Madeira, zo’n ontmoeting. Ik liep door een klein straatje omhoog (hier loop je óf omhoog, óf naar beneden). Het was zo’n slaperige zondagochtend met passend heilige lichtval.  Zij zat op zo’n terrasje, bestaande uit twee gammele tafeltjes (niet-gammele tafeltjes bestaan hier niet). Een blik, een ‘boa-dia!’

“Netwerken op z’n Portugees.” verder lezen

Voor de zon laat ik alles vallen

De kleine lettertjes voor mijn neus beginnen ineens hun eigen verhaal te vertellen. ‘Kijk eens naar buiten’, lees ik. Huh? Ik lees nog een keer: ‘ja echt, kijk eens naar buiten’ staat er. Ik kijk met een verkrampte lees-nek uit het raam recht in de zon. Ik kijk nog eens. De zon wenkt, ik zweer het je! Ik hoor haar zelfs zingen: ‘kom gauw naar buiten, kijk eens wat ik voor je heb!’

Ineens beginnen mijn wandelschoenen te trappelen van ongeduld en steken de mouwen van mijn behaaglijke winterjas uitnodigend naar voren. Muts en sjaal beginnen een dansje en plots liggen mijn dikke sokken klaar. Ik ben om.

“Voor de zon laat ik alles vallen” verder lezen

Hoe vertaal je een feest der zintuigen naar de eigenzinnige groei van jouw bedrijf?

De laatste weken loop ik met donkerblauwgekleurde zakjes onder mijn ogen en zodra ik even stil sta voor de kassa of een stoplicht dan valt mijn kin langzaam richting borst waarna ik plots wakker getoeterd of gepord wordt –‘u bent al lang aan de beurt hoor mevrouw.’ Allemaal de schuld van Netflix.

Tot voor kort kon je mij alleen maar wakker schudden voor een salade caprese, maar tegenwoordig heeft deze een concurrent: Netflix. Ik offer graag een paar uur van mijn slaap op voor Chefs Table, de magnifieke documentaire-reeks die in elke aflevering het leven van een van de 50 beste restauranteigenaars in de hele wereld volgt.

“Hoe vertaal je een feest der zintuigen naar de eigenzinnige groei van jouw bedrijf?” verder lezen

Een businessplan als veilige symptoombestrijder?

Ik trek jou niet een jasje aan waarop een tijdlijn met doelen is gegraveerd. Waarop jij op een bepaalde datum een opdracht hebt voltooid. Zo’n jasje dat in de mode is en wat iedereen draagt. Net als met de mode meelopen, betekent het uitvoeren van die generieke opdrachten gehoorzamen aan iemand die jou vertelt dat als je dit uitgestippelde pad beloopt, jouw bedrijf succesvol wordt. Zo werkt het niet, helaas. Die opdrachten werk je uit met je hoofd, terwijl jouw innerlijk misschien met het tegenovergestelde bezig is. Lekker de controle houden. Frictie tussen hoofd en hart.

“Een businessplan als veilige symptoombestrijder?” verder lezen