Een businessplan als veilige symptoombestrijder?

Ik trek jou niet een jasje aan waarop een tijdlijn met doelen is gegraveerd. Waarop jij op een bepaalde datum een opdracht hebt voltooid. Zo’n jasje dat in de mode is en wat iedereen draagt. Net als met de mode meelopen, betekent het uitvoeren van die generieke opdrachten gehoorzamen aan iemand die jou vertelt dat als je dit uitgestippelde pad beloopt, jouw bedrijf succesvol wordt. Zo werkt het niet, helaas. Die opdrachten werk je uit met je hoofd, terwijl jouw innerlijk misschien met het tegenovergestelde bezig is. Lekker de controle houden. Frictie tussen hoofd en hart.

“Een businessplan als veilige symptoombestrijder?” verder lezen

Mijn geesteskind en de dood

‘Jij hebt een lijntje met het Universum,’ zei mijn vormgever vorige week. We zaten te kloten met de kleur voor de omslag van mijn boek. Het was goud met een beetje zwart, de kleur van de rouw. Toepasselijk voor dit moment. Misschien was het daarom ook dat ik zei dat ik geen zwart wilde. Ik ben niet zwart, het past niet bij me. Wat dan wèl?

Ik vertelde haar dat ik mijn onderbewuste opdracht ging geven om er ’s nachts mee bezig te gaan en dat ik morgenochtend wist wat het zou worden. Gelukkig verklaarde ze me niet kierewiet. Althans, niet hardop.

“Mijn geesteskind en de dood” verder lezen

Toeval or not toeval

alchemie van het ondernemen

 

Een van de onderdelen van het alchemistische ondernemen is het opzoeken van toeval. Door te experimenteren met toevalligheden zou het zo maar eens kunnen zijn dat net dát ene ingrediënt dat ontbreekt om jouw bedrijf een flinke boost te geven, ten tonele verschijnt. Vanuit een invalshoek die jij nooit zou verwachten. Puur toeval? Nee hoor, je koppelt oorzaak en gevolg met een creatieve blik aan elkaar en dat ontbrekende of verrijkende element popt zo op.

“Toeval or not toeval” verder lezen

Hallo alchemist.

‘Als je niet luistert naar de echo van de maatschappij, dan is het magische effect verbluffend’.                                    -Marian Nissink-