De nieuwe ondernemer als alchemist

Het ondernemers-tijdperk waarin we leven schreeuwt om verandering. De overgangsfase waarin we nu verkeren, van het ‘harde ondernemen’ waarbij geld en macht centraal staan, naar het zachte ondernemen, waarbij zingeving en beleving er toe doen, biedt enorme kansen voor ondernemers die het echt anders willen doen. De pioniers die niet willen blijven hangen in ouderwetse, achterhaalde en stugge principes.¬†Ondernemen zonder angst en het lef hebben om de logge, vastgeroeste beroepsorganisaties die jou belemmeren los te laten. Vanuit je eigen kracht en daarmee alle vrijheid nemen om jouw bedrijf als een klomp goud neer te zetten, precies zoals jij bent. Een zuivere manier om jouzelf, je klant en iedereen om je heen de wereld wat mooier te laten kleuren.

In het boek ‘de alchemie van het ondernemen’ gebruik ik het alchemistische proces als metafoor. Er zijn zeven fasen die je doorloopt om uiteindelijk bij het goud uit te komen: jouw bedrijf zoals jij bent.

Met deze andere manier van kijken, ervaren en bewegen ben jij de magische katalysator voor het nieuwe ondernemen. Je bent de brug tussen het stroperige oude en het toegankelijke nieuwe. Er ligt een nieuwe wereld voor je bedrijf open die je zelf inkleurt.