Nieuwsbrief ouderwets? Integendeel!

De Social Media is vluchtig en een schot hagel wanneer je je product of dienst aan wilt prijzen. Leuk voor erbij, zeg maar. Wil je een duurzame relatie opbouwen, dan werkt email marketing veel beter. Een nieuwsbrief is niet vluchtig, wel persoonlijk. En dat wil je toch, als ondernemer?

Richt je energie op jouw doelgroep

Dat zijn oa de mensen die jou al kennen, jouw ambassadeurs. Maar ook nieuwelingen die je overal ontmoet. Iedereen kan jouw potentiele klant zijn, of iemand uit diens netwerk. En dan is een nieuwsbrief super interessant. Af en toe –vooral niet te vaak (= tip 1), stuur je een nieuwsbrief. De impact van een goed gemaakte nieuwsbrief is vele malen hoger dan je denkt. Ik weet dit uit ervaring. Een goed uitgedachte nieuwsbrief flans je niet hatseflats in elkaar. Die maak je met aandacht voor je klant. Pas dan werkt een nieuwsbrief wél.

Bijna alle ondernemers die ik coach, spreek of de ondernemers die net beginnen, vragen steevast: ‘Maar wat moet er dan in mijn nieuwsbrief staan?’

Waarom

 Waarom is de nieuwsbrief veel belangrijker om je product of dienst in de markt te zetten dan deze lukraak -tot soms vervelens toe van je volgers- op de Social Media te gooien? Nog geen 10% die het ziet. Jouw nieuwsbrief is een 100% match.

Jouw (potentiële) klanten vinden het fijn om te lezen wat je aan het doen bent. Je bouwt een paar keer per jaar een contactmoment in met je relaties. De lezer wordt weer even herinnerd aan jou en je bedrijf. Is nieuwsgierig naar jou en je nieuws. Wellicht breng je hen op een idee om die workshop te volgen of jouw dienst af te nemen. Jouw product te kopen. En die breng je op deze manier onder hun aandacht. Je kunt ook een behoefte creëren he?

Elke nieuwsbrief die ik verstuur levert aanmeldingen voor mijn workshops en (online) cursussen op, nieuwe nieuwsbrief-lezers melden zich aan, ik verkoop ineens weer een stapel boeken en de laatste nieuwsbrief leverde mij een boost aan klanten op waar ik een lang on line coaching-traject mee begon.

Hoe

Het allerbelangrijkste is ‘hoe’ je een nieuwsbrief maakt. Verkooppraatjes werken niet. De op de borst timmerende gorillamarketing werkt averechts. Hoeveel nieuwsbrieven lees jij? De meeste niet, toch? Dus hierin kun jij juist het onderscheid maken. De manier waarop jij je nieuwsbrief presenteert zegt alles over je bedrijf. Maak de nieuwsbrief op jouw manier, zodat de lezer denkt: dit klopt. Daarmee is het vertrouwen van jouw -potentiële- klant gewekt.

Ik leer je hoe je content maakt in deze workshop. Wat zijn de do’s? En vooral: wat moet je laten? Frequentie, thema’s, tussendoor-planning: het komt allemaal aan bod. Ook welke toon bij jou past: met humor, informatief, als klein geluk, filosofisch, met storytelling of met veel beeld: alles kan. Ik help je op weg en samen vogelen we uit welke soort nieuwsbrief het beste bij jou, maar vooral ook bij jouw klant, past.

Wat gaan we doen deze dag?

Stap voor stap ga je, op je eigen laptop, je template maken voor je MailChimp nieuwsbrief. Staat deze er eenmaal, dan kun je hem telkens weer gebruiken. Je hoeft alleen maar de tekst, de beelden en eventueel de kleurstelling te veranderen bij je volgende nieuwsbrief. Met behulp van een beamer laat ik je elke stap zien.

In de middag gaan we de content maken. We bouwen jouw kersverse nieuwsbrief op. Lettertype, kleuren, je logo, je huisstijl (heb je dit niet, geen enkel probleem). Natuurlijk help ik je met ideeën, inspiratie en het schrijven van de teksten en zoeken naar beelden.

We maken een campagne (doen we ook weer stap voor stap). Jouw mailinglijst importeren we (leg ik ook helemaal uit) en dan: Hoppa! Verstuurd!

Deze dag is een eenmalige investering. Na deze dag lukt het je zelf! En anders ben ik er altijd nog voor je, wanneer je toch nog vragen hebt daarna.

Een nieuwsbrief verhoogt je omzet, je naamsbekendheid, zichtbaarheid en toont jouw expertise. Stuur jouw energie, je unieke stijl naar je klant! Overigens: ik gebruik MailChimp ook voor mijn (online) cursussen, waarvoor ik weer een aparte mailinglijst heb. Je kunt zo eindeloos categoriseren.

Aan het eind van deze dag heb jij een MailChimp account, weet jij precies hoe je de lay-out vult, heb je content verzameld en heb je jouw 1e nieuwsbrief al bijna verstuurd!

Van tevoren krijg je van mij een mail met wat opdrachten ter voorbereiding. Zo kunnen we de dag zo efficiënt mogelijk besteden.

Ik werk met een maximaal aantal cursisten om alle persoonlijke aandacht te waarborgen. Zodra je hebt betaald, ben je van een plek verzekerd.

  • Wanneer: zaterdag 15 februari 2020
  • Waar: De Hooiberg te Leersum (Nieuwe Steeg 20  Leersum) 
  • Kosten: 95 euro ex btw, inclusief lunch
    Aanmelden? Dat kan op marian@dealchemievanhetleven.nl
  • Wanneer: donderdag 9 april 2020
  • Waar: Theehuis Fraai te Haulerwijk (Hoofdweg-boven 41)
    Kosten: 95 euro ex btw, inclusief lunch
    Aanmelden? Dat kan op marian@dealchemievanhetleven.nl.

Neem je laptop en je lader mee!