Nieuwsbrief ouderwets? Integendeel!

Weet je waarom het tijdschrift Flow zo ontzettend populair is? Omdat iedereen hunkert naar de nostalgische verbinding in plaats van het in je eentje urenlang scrollen. De Social Media is vluchtig en een schot hagel wanneer je je product of dienst aan wilt prijzen. Leuk voor erbij, zeg maar.

En dan de gratis webinars. Gratis! Heel veel werk met als uitkomst geen enkele betalende klant. Waarom niet? Omdat je de doelgroep aantrekt die helemaal niet bij jou past: de ‘gratis-meedoeners.’ Zodra er geld wordt gevraagd geven zij niet thuis. Geen oordeel, wel de waarheid. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.

Dus richt je energie op jouw doelgroep.

De mensen die jou al kennen, jouw ambassadeurs. Maar ook nieuwelingen die je overal ontmoet. Iedereen kan jouw potentiele klant zijn, of iemand uit diens netwerk. En dan is een nieuwsbrief super interessant. Af en toe –vooral niet te vaak (= tip 1), stuur je een nieuwsbrief. De impact van een goed gemaakte nieuwsbrief is vele malen hoger dan je denkt. Ik weet dit uit ervaring. En die flans je niet zomaar in elkaar. Die maak je met aandacht voor je klant.

Bijna alle ondernemers die ik coach, spreek of de ondernemers die net beginnen, vragen steevast: ‘Maar wat moet er dan in mijn nieuwsbrief staan?’ Really?

 

Waarom

 Waarom is de nieuwsbrief veel belangrijker om je product of dienst in de markt te zetten dan deze lukraak -tot vervelens toe van je volgers- op de Social Media te gooien? Nog geen 10% die het ziet.

Jouw (potentiële) klanten vinden het fijn om te lezen wat je aan het doen bent. Je bouwt een paar keer per jaar een contactmoment in met je relaties. De lezer wordt weer even herinnerd aan jou en je bedrijf. Is nieuwsgierig naar je nieuws. Wellicht breng je hen op een idee om die workshop te volgen of jouw dienst af te nemen. Jouw product te kopen. En die breng je op deze manier onder hun aandacht.

Elke nieuwsbrief die ik verstuur levert aanmeldingen voor mijn workshops en cursussen op, nieuwe nieuwsbrieflezers melden zich aan, ik verkoop ineens weer een stapel boeken en de laatste nieuwsbrief leverde mij twee klanten op waar ik een lang coaching-traject mee begon. Ik bouw tevens hun WordPress website (en maak hun nieuwsbrieven ; ). Omdat ik tekstschrijver én ondernemer ben en ook nog een leuke fotocollectie heb waar zij uit mogen kiezen, zit alle expertise onder mijn dak: een aanspreekpunt. Een complete combinatie voor de ondernemer.

Hoe

Het allerbelangrijkste is ‘hoe’ je een nieuwsbrief maakt. Verkooppraatjes werken niet. De op de borst timmerende gorillamarketing werkt averechts. Hoeveel nieuwsbrieven lees jij? De meeste delete je toch? Dus hierin kun jij juist een enorm onderscheid maken. De manier waarop jij je nieuwsbrief presenteert zegt alles over je bedrijf. Maak de nieuwsbrief op jouw manier, zodat de lezer denkt: dit klopt. Daarmee is het vertrouwen van jouw -potentiële- klant gewekt.

Ik leer je hoe je content maakt in deze workshop. Wat zijn de do’s? En vooral: wat moet je laten? Frequentie, thema’s, tussendoor-planning: het komt allemaal aan bod. Ook welke toon bij jou past: met humor, informatief, als klein geluk, filosofisch, met storytelling of met veel beeld: alles kan. Ik help je op weg en samen vogelen we uit welke soort nieuwsbrief het beste bij jou, maar vooral ook bij jouw klant, past. Oh, en mijn geheim. Deel ik met je.

Wat

 Wat gaan we doen deze dag?

Stap voor stap ga je, op je eigen laptop, je template maken voor je MailChimp nieuwsbrief. Staat deze er eenmaal, dan kun je hem telkens weer gebruiken. Je hoeft alleen maar de tekst, de beelden en eventueel de kleurstelling te veranderen bij je volgende nieuwsbrief. Met behulp van een beamer laat ik je elke stap zien.

We werken in een fantastische omgeving op een half uur rijden van Groningen of Assen. Bij koud weer zitten we in het gezellige theehuis, bij warm weer op het terras in de schaduw. Tussen de middag lunchen we én gaan we een potje badmintonnen, voetballen of een rondje wandelen. Even het hoofd totaal leeg ravotten en nieuwe energie verzamelen.

In de middag gaan we de content maken. We bouwen jouw kersverse nieuwsbrief op. Lettertype, kleuren, je logo, je huisstijl (heb je dit niet, geen enkel probleem). Natuurlijk help ik je met ideeën, inspiratie en het schrijven van de teksten en beelden.

Aan het eind, wanneer je een compositie hebt gemaakt, gaan we aan de slag met het versturen. We maken een campagne (doen we ook weer stap voor
stap). Jouw mailinglijst importeren we (leg ik ook helemaal uit) en dan: Hoppa! Verstuurd!

Deze dag is een eenmalige investering. Na deze dag lukt het je zelf! En anders ben ik er altijd nog voor je, wanneer je toch nog vragen hebt daarna.

Een nieuwsbrief verhoogt je omzet, je naamsbekendheid, zichtbaarheid en toont jouw expertise. Stuur jouw energie, je unieke stijl naar je klant! Overigens: ik gebruik MailChimp ook voor mijn (online) cursussen, waarvoor ik weer een aparte mailinglijst heb. Je kunt zo eindeloos categoriseren.

Daarom organiseer ik op 14 juni een MailChimp Nieuwsbriefdag. Aan het eind van deze dag heb jij een MailChimp account, weet jij precies hoe je de lay-out vult, heb je content verzameld en heb je jouw 1e nieuwsbrief verstuurd!

Van tevoren krijg je van mij een mail met wat opdrachten ter voorbereiding. Zo kunnen we de dag zo efficiënt mogelijk besteden.

  • Wanneer:  vrijdag 14 juni as, van 10 tot 17 uur
  • Waar:  na opgave en betaling krijg je de adresgegevens
  • Kosten:  89 euro excl 21% btw – incl koffie/thee/lekkers en vega lunch

Ik werk met een kleine groep om alle persoonlijke aandacht te waarborgen. Zodra je hebt betaald, ben je van een plek verzekerd. Aanmelden? Dat kan op marian@dealchemievanhetleven.nl.

PS1. Heb je toegang tot je eigen WordPress site, dan installeer ik hierin jouw MailChimp nieuwsbrief (wel even je inloggegevens meenemen ; ). Iedereen die zijn of haar mailadres achterlaat krijgt dan vanaf dat moment automatisch jouw nieuwsbrief. Heb je een webbeheerder, dan sturen we hem/haar een mail met de API-gegevens, hij of zij kan de plugin daarmee verwerken op jouw site.

PS2. Wil je er een lekker weekend aan vast plakken? Kan! Deze plek, op het punt waar de drie noordelijke provincies elkaar ontmoeten is omgeven door waanzinnige natuur, prachtige wandelroutes en zelfs een kunst-fietsroute (fietsen zijn in de buurt te huur). Je slaapt in een snoezig caravannetje of een kitscherige Pipowagen en een ontbijtje op bed? Tuurlijk!